Stockholm, tentamens en nu VAKANTIE! - Reisverslag uit Frederiksberg, Denemarken van Pieter Bens - WaarBenJij.nu Stockholm, tentamens en nu VAKANTIE! - Reisverslag uit Frederiksberg, Denemarken van Pieter Bens - WaarBenJij.nu

Stockholm, tentamens en nu VAKANTIE!

Door: Pieter Bens

Blijf op de hoogte en volg Pieter

16 April 2019 | Denemarken, Frederiksberg

Inmiddels is het al weer tijd voor mijn vorige blog. Gelukkig komt deze een stuk sneller dan mijn vorige blogs. Want ja, het is de afgelopen weken toch ook wel druk geweest.

Op donderdag 28 maart ben ik voor een paar dagen naar Stockholm, Zweden, geweest. Nadat ik de week ervoor naar Gothenburg ben geweest, was het nu tijd om een andere Zweedse stad te bezoeken. En maar goed dat we het in deze volgorde hebben gedaan, want wat is Stockholm toch een schitterende stad. Gezellig met de Flixbus een 10 uur durende rit vanuit Kopenhagen, wat keek ik hier tegenop. Maar gelukkig viel het allemaal mee, want ik heb eigenlijk bijna de gehele tijd geslapen. Op vrijdagochtend vroeg kwam ik aan.
Om na zo'n lange rit toch een beetje fit te zijn, heb ik natuurlijk koffie nodig. Laat er nu net in Zweden hier zelfs een woord voor te zijn: Fika! Dit betekend koffie drinken met een stukje gebak in een iets te hip koffietentje. Hierna werd het tijd om de stad te bekennen. En wat een geluk, het hele weekend heeft de zon geschenen.
Maar wat is Stockholm eigenlijk voor een stad: het is de stad van ABBA, van Gamla Stan, van het stadscentrum zonder hoge gebouwen en van de parken en vele uitzichtpunten. Wat een heerlijke tijd heb ik in Zweden gehad. Maar toen kwam die terugweg. Weer ging ik met een Flixbus en hadden we een nachtrit. Het was niet verschrikkelijk, maar wel eens en nu nooit meer met een bus zulke lange trips maken.

Op maandag 29 april had ik mijn eerste belangrijke presentatie op school. Hierbij moesten we ons eindproduct presenteren op een middelbare school in Kopenhagen. Deze presentatie was voor het vak Innovation Lab. Ons product was een handleiding om een innovatieve en creatieve werkplek te ontwerpen. De docenten en leerlingen vonden het een leuk product, want op deze school waren geen plekken die uitnodigde om te werken aan school en creatief te denken.

Na twee leuken dingen te hebben gedaan, was het nu tijd om me een beetje op te gaan sluiten in mijn kamer. Want ik had twee tentamens in Nederland. Tijdens mijn hele opleiding heb ik al mijn tentamens in 1 keer gehaald, maar net nu haalde ik mijn beide tentamens niet. Dus moest ik een herkansing maken. Na me eerste een week opgesloten te hebben in mijn kamer, ging ik op zaterdag 6 april terug naar Nederland.
Een week van tevoren had ik hier nog totaal geen zin in. Maar hoe dichterbij de datum kwam, hoe meer zin ik kreeg om toch terug te gaan naar Nederland en mijn vrienden en familie weer te zien. Maar heel veel tijd om iedereen te bezoeken had ik nu ook weer niet, want ik moest natuurlijk wel leren. Op dinsdag en woensdag had ik mijn tentamens en meteen daarna weer snel terug naar Kopenhagen, want op donderdagochtend moest ik voor het vak Integration of Physical Activities, met een groep van 4, 2 lessen geven aan leerlingen van 13 -14 jaar oud. Gelukkig heb ik mijn beide tentamens gehaald en ben ik nu aardig op schema om volgend jaar te beginnen aan mijn LIO-stage!
De lessen op donderdag verliepen goed en wat konden die leerlingen al ontzettend goed Engels. Want ze begrepen alles wat wij zeiden en het was niet eens een internationale school. Het doel van de lessen was om fysieke activiteiten te integreren in een les. Hiervoor lieten we de leerlingen onder andere zoeken naar letters, die verspreidt lagen door een gedeelte van de school, om dan een Engels woord te vormen.
Op donderdagmiddag nog even werken aan een verslag die op vrijdag ingeleverd moet worden en daarna was het paasvakantie. Een hele week de tijd om veel leuke dingen te gaan doen. Het eerste wat ik had gedaan was het bezoeken van de voetbalwedstrijd van Denemarken, namelijk de derby Brøndby IF - Fc Kopenhagen. De wedstrijd op zich wat niet ontzettend goed, maar de sfeer in het stadion was echt fantastisch. Je kon goed merken dat de fans echt een hekel hebben aan het andere team. Uiteindelijk won Fc Kopenhagen met 1-2.

Dit was alweer het einde van mijn derde blog, want nu ga ik lekker genieten van mijn vakantie. Voor vandaag staat er een fietstocht op het programma naar Dragør, wat een plek aan de kust waar een goed strand is om schepen het land op te trekken betekend. Dragør is een van de oude Hanze steden van Denemarken.

  • 16 April 2019 - 09:06

    Kees-Jan:

    Gefeliciteerd! Het is niet eenvoudig om in het buitenland voor vakken van het ILS te leren, je hebt dan veel discipline nodig. Prima gedaan dus!
    Gelukkig was je op tijd terug voor het voetbal! :-)
    Veel plezier in je 'vakantie'!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Pieter

In deze blog kun je lezen wat ik allemaal heb gedaan en ga doen in Kopenhagen.

Actief sinds 10 Jan. 2019
Verslag gelezen: 165
Totaal aantal bezoekers 1789

Voorgaande reizen:

23 Januari 2019 - 01 Juni 2019

Minor in Kopenhagen

Landen bezocht: